Blog

Haló efekt: když věříme, že pohlední lidé jsou inteligentní

Haló efekt: když věříme, že pohlední lidé jsou inteligentní

Haló efekt je jednou z chyb prvního dojmu. Podstatou je, že podle celkového dojmu, který na nás člověk udělá (je nám milý a nebo třeba nesympatický), mu přisuzujeme i jednotlivé vlastnosti (je podle nás inteligentní a nebo hloupý atd.) Celkový dojem je podle tohoto modelu tvořen z 55 % vzhledem (oblečení, doplňky, účes, make-up atd.), z 38 % hlasem a ze 7 % obsahem sdělení.

Oblíbení učitelé


Nisbett a Wilson (1977) zkoumali, co ovlivňuje oblíbenost učitelů u studentů. Studenti byli rozděleni do dvou skupin, každá skupina shlédla jinou nahrávku téhož anglicky mluvícího učitele s belgickým přízvukem. Jedna skupina shlédla učitele, který byl přátelský, milý a druhá učitele, který se choval odměřeně a chladně. Potom měli studenti učitele ohodnotit. Ti, kteří shlédli nahrávku s milým učitelem, ohodnotili jeho vzhled, chování a přízvuk jako velmi atraktivní. Naopak, studenti, kteří shlédli nahrávku s odměřeným učitelem, označili zmíněné charakteristiky jako otravné.

Výsledky naznačují, že celkové ohodnocení člověka může změnit hodnocení jednotlivých charakteristik, i když má člověk dostatek informací pro jejich „nezávislé" posouzení.

Haló efekt v běžném životě


Perfektním příkladem haló efektu jsou hollywoodské hvězdy. Vypadají skvěle, na fotkách se smějí a lidé mají tendenci důvěřovat i jejich inteligenci nebo zdravému úsudku, věří například dietám, které doporučují apod. Stejně tak využívají haló efektu politici. Joe Marconi píše ve své knize Reputation Marketing, že kniha, která nese označení „Harward Classics“, se bude směle prodávat (a kupovat) za dvojnásobnou cenu než kniha bez tohoto označení.

Nejzajímavější na celé věci je, že i když rozumově víme, jak haló efekt působí, často ani nepostřehneme, že se nám to právě „děje“.

Jak využít, že o něm víte


Až půjdete příště k volbám, budete zvažovat nákup drahých bot nebo se rozhodnete, že vám někdo není sympatický, zastavte se. Opravdu vám jsou nesympatické charakteristiky toho člověka? Které to jsou? Opravdu hodnotíte jednotlivé vlastnosti bot? Které konkrétní důvody vás vedou k volbě tohoto politika? Nepřevládá celkový dojem (je veselý a sebevědomý) nad hodnocením jednotlivých vlastností nebo dovedností (dovede formulovat a naplňovat vize). Takto můžete předejít tomu, že utratíte zbytečně peníze, zvolíte špatného politika nebo odmítnete potenciálního kamaráda.

Tereza Ševčíková, 22. 8. 2015
přečteno: 1416/1391×

terepe logotype
X Používáním tohoto webu souhlasíte s tím, že k poskytování služeb a analýze návštěvnosti používá soubory cookie.